Tre enkla yoga-övningar

Yoga behöver inte vara svårt. Om du klev ur sängen i morse och sträckte armarna över huvudet, så har du redan gjort en yogapose. Yoga introducerar en uppmärksamhet i stretching vilket resulterar i en ökad medvetsamhet om din kropp och hur den känner sig.

Här är tre yoga-övningar du kan göra oavsett hur smidig i kroppen du är, och avsett din erfarenhet inom yoga.

Mountain Pose

Denna position är utgångspunkten inom yoga. I denna övning; stå rakt upp, med en bra hållning, armarna längs med kroppen och hälarna i marken. Baksidorna är aktiverade, axlarna låsta i en vacker med huvudet och blicken riktad framåt. Här är det viktigaste att hitta en lugn och komfortabel andning, som du sedan skall försöka behålla under din träning.

Raised Arms Pose

Ta ett djupt andetag och sträck armarna upp och över huvudet. Rasied Arms Pose är den position som så många gör när dom kliver ur sängen på morgonen, men den bör göras med lite mer fokus än så. Det är lätt att låta armarna vara en aning böjda. Istället fokusera på att sträcka ut armarna fullt, så högt upp i taket som möjligt medan du andas lugnt och medvetet genom magen.

Standing Forward Bend

Äntligen når du en övning som verkligen sträcker ut våra muskler. I Standing Forward Bend så böjer du dig ner mot marken och försöker nå dina tår med händerna, utan att nå smärta eller en obekväm känsla. I denna framåtböj är det viktigt att vara medveten om vad din kropp säger. Om smärta uppkommer i baksidorna av benen eller en obekväm känsla i ryggen så kan du böja på knäna en aning för att underlätta. Stretchingen bör kännas i baksidorna och vissa kan även känna en lättande känsla i svanken.

Med dessa tre yoga-övningar så kommer du att först och främst lära dig att andas och bli medveten om din kropp, vilket är en stor del av yoga. Det är viktigt att tänka på att yoga inte borde göra ont eller vara obekvämt.