Träning för mindfulness

Att träningen är viktig borde du veta vid det här laget, vi har skrivit flera inlägg om hur viktigt det är att träna och röra på sig för att må bra, och hur man kan hitta sig själv genom träning. Men träning är ett extremt brett begrepp, och det kan innefatta väldigt många olika former av träning. Vi tänkte att vi skulle vara lite mer hjälpsamma och rada upp ett gäng olika träningsformer som är bra för just mindfulness. Helt enkelt träningsformer som får dig mer medveten om din kropp och ditt sinne, samtidigt som du blir stärkt och mår bättre både fysiskt och psykiskt.

  • Yoga är ju den mest grundläggande och populära träningen när det kommer till mindfulness. Det finns många olika former av yoga som du antingen kan utföra hemma, ute i naturen eller på ledda pass, och det finns allt från yoga med lätt belastning till den tuffare versionen Bikramyoga. Bikramyoga är extra tufft just för att det utförs i ett varmt och fuktigt rum och det pågår under hela 90 minuter, vilket sätter krav både på din mentala inställning och på din kropp.
  • Pilates är en träningsform som ofta utförs med vissa redskap, till exempel bollar. Mycket av träningen handlar om att vara medveten om sin andning samtidigt som man utför övningar som stärker både bål, muskler och leder. En väldigt bra träningsform som för det mesta utförs i grupp, men du kan även göra det hemma framför en instruktionsvideo eller liknande.
  • Qi-gong eller thai chi är asiatiska träningsformer som syftar till att hitta balans i kroppen och sinnet och påverka flödet av den livsenergi som kineserna kallar för chi eller qi. Även här behövs det en instruktör, och passen utförs ofta till traditionell asiatisk musik, och fokus är på att du ska finna energin och lugnet.
  • Långdistansträning är någonting som många gärna drar sig till eftersom de under en lång springtur eller en riktigt lång simtur kan rensa huvudet och bara fokusera på vad de gör, nämligen att andas och ta sig framåt. Fråga vilken långdistanslöpare som helst, de älskar det eftersom de får rensa tankarna. Ta dig gärna ut i skogen och gå eller spring, det är en härlig miljö.