Ta extra vitamin D

Vitamin D är unik på så sätt att det är en vitamin som skapas av din egen kropp. Vitaminet skapas av din hud när du befinner dig i solljus. Solljus är dock en bristvara i norden under vissa årstider. Brist på vitamin D kan leda till många sjukdomstillstånd, att ta ett tillskott med D-vitamin kan ha bra effekt.

D-vitamin hjälper bland annat kroppen att reglera kalkbalans i tänder och skelett. Brist på vitaminet kan i längden leda till många olika bristsjukdomar. På kort sikt kan du känna dig trött, hängig och deprimerad. Särskilt under vinterhalvåret kan det vara bra att komplettera din kost med ett regelbundet intag av vitamin d tabletter – om du känner dig trött när dagarna är som kortast kan det vara lyftet du behöver. Du bör särskilt se upp om det är så att du dragits med brist på vitamin D ett tag. Det kan nämligen leda till allvarliga sjukdomstillstånd.

D-vitamin fyller många olika funktioner

D-vitamin hjälper kroppen med sin omsättning av fosfor och kalcium. Det har också effekter för immunförsvaret och andra livsnödvändiga kroppsfunktioner. Forskning har också visat att det finns en koppling mellan brist på D-vitamin och sjukdomar som Parkinsons, Alzheimer, diabetes, fetma, autism, depressioner och mycket annat. D-vitamin är också särskilt viktigt för gravida kvinnor. Brist på vitaminet kan i värsta fall leda till att det ofödda barnet utvecklar autism. D-vitamin bildas naturligt i kroppen när vi tillbringar tid i solen. Av det följer naturligt att många i Sverige får lägre D-vitaminnivåer under vinterhalvåret.

Olika behov av D-vitamin beroende på vart du kommer ifrån

solDet finns också skillnader i D-vitaminbehov beroende på ursprung. Ljushyade kräver något mindre D-vitamin än mörkhyade. Skälet till det är att ljus hud är bättre på att omvandla solens strålar till D-vitamin. Det går att översätta skillnaderna och uttrycka dem till hur mycket tid någon med mörk eller ljus hy behöver tillbringa i solen för att skapa en dagsdos D-vitamin. En person med ljus hy behöver spendera mellan sex till åtta minuter tre gånger i veckan i solen för att skapa tillräckligt med D-vitamin. Motsvarande siffra för någon som är mörkhyad är 10-15 minuter per dag. I Sverige drog en undersökning slutsatsen att 90% gravida kvinnor som fötts i Somalia hade allvarlig brist på D-vitamin. I vissa fall var konsekvenserna såpass allvarliga att kvinnorna inte kunde resa sig från huksittande. Enligt forskarna berodde det sannolikt på D-vitaminbrist.

För låga nivåer av D-vitamin i Sverige

matStudier har visat att många svenskar har för låga nivåer av D-vitamin. Det gäller framför allt äldre och andra grupper som spenderar för lite tid utomhus. Men även människor överlag under årstiderna då mängden solljus är knapert. Ett sätt att råda bot på detta är att berika olika livsmedel med högre nivåer av D-vitamin. Den 16 maj 2018 trädde nya regler i kraft som innebär att vissa livsmedel ska berikas med mer D-vitamin. Trots det kan det vara bra att ibland äta extra D-vitamin i form av kosttillskott. Det gäller särskilt under de mörkaste delarna av året.