Roligare träning

Träningstips är något vi alla kan behöva ibland. Och det är inte alla som har en sådan tur som idrottseleverna i Matfors, som får dem av olika elitidrottare. Exakt vilka tips som är mest värda beror på vad man tränar. Om du springer korta eller längre sträckor kan följande vara bra att tänka på:

  • Testa att springa utan skor någon gång ibland, på ett skönt underlag som gräs eller sand. Då kan du justera ditt löpsteg, vilket du har nytta av även när du springer i dina vanliga löparskor.
  • Använd kompressionsstrumpor efter att du tränat, för att syresätta muskelvävnaden. Då återhämtar du dig snabbare, och du slipper träningsvärk.
  • Kom ihåg att stretcha ordentligt. Vilken muskel som är viktigast att stretcha beror på vilken idrott du tränar. Om du är en sprinter är baksidan av låret viktigast.

Som vanligt när det gäller träning är utrustningen inte det viktigaste. Viktigast är att ha kul, och att man gör det fullt ut, som komikern Björn Gustafsson brukade säga. Det finns dock prylar, kläder och hjälpmedel som kan underlätta träningen på många sätt. Kompressionsstrumpor har vi redan nämnt. Dem kan man köpa från Butik21.com. Den som inte har något bra underlag att springa barfota på kan även köpa ett par barfotaskor, exempelvis Vibram Five Fingers.